IBS-dieten

IBS-dieten går till på så sätt att man först äter efter en baskost tills man är symptomfri eller har färre symptom. Efter det är det dags för återintroduktion av livsmedel och det ska göras en sak i taget, lugnt och försiktigt, för att verkligen kunna hitta om man är känslig mot något. Det är väldigt bra att ha ett Excel-ark eller en matdagbok där du kan dokumentera allt som händer. Exempelvis där du noterar datumet för livsmedlets återintroduktion och om något symptom har dykt upp. Specificera och gradera gärna symptomen (magsmärta, gaser, buksvullnad, avföringskonsistens, antalet tarmtömningar per dag och så vidare).

När det är dags för återintruduktion av livsmedel så är det viktigt att bara testa ett livsmedel i taget och att man testar under minst tre dagar. Om man efter dessa tre dagar inte får några symptom så kan detta livsmedel läggas till baskosten. Sedan är det bara att upprepa samma sak med nästa livsmedel.

Om symptom skulle uppstå under testet så ta bort livsmedlet igen och återgå till baskosten som den såg ut innan det senast introducerade livsmedlet och vänta några dagar tills du är symptomfri. Testa sedan samma livsmedel en gång till för att försöka utröna om det var en slump eller om du möjligtvis är känslig mot det. Dyker symptom upp igen – ta bort livsmedlet från kosten och skriv ner detta livsmedel som ett potentiellt symptomgivande livsmedel. Får du symptom av vanliga mjölkprodukter så kan du upprepa testet fast denna gång med laktosfritt. Efter detta är det bara att ge sig på nästa livsmedel på listan.

Baskost

(Dessa livsmedel får ingå)

  • Ris, risgryn, rismjöl, rismjölk (rice dream), riskakor, risdiet (dr Kousa’s)
  • Sojamjölk (utan smakämnen)
  • Rapsy (rapsmjölk), rapsyfrutti (raps”filmjölk”) – det är pulver som finns i specialhyllan
  • Majsmjöl, polentagryn
  • Glutenfri pasta och glutenfritt bröd (knäckebröd)
  • Ev. sempers glutenfria mjölmixar
  • Kött (nöt, vilt, får, lamm)
  • Kyckling
  • ”Vit” fisk
  • Grönsallad, isbergssallad, skalad gurka, inlagd gurka, morot, palsternacka, tomat, squash/zucchini, avokado, spenat, nässlor och oliver
  • Honungsmelon/nätmelon, persika, bär (blåbär, lingon, hjortron, hallon, jordgubbar, vinbär osv)
  • Hemmagjord saft eller sylt (bär, socker, vatten) – utan konserveringsmedel
  • Örtté
  • Olja och mjölkfritt margarin
  • Socker, salt och peppar
  • Gröna örtkryddor (oregano, timjan, dragon, basilika, mejram, dill, persilja)

Lista för återintroducering

  1. Potatis
  2. Mjölk
  3. Te
  4. Råg
  5. Smör, margarin
  6. Lök
  7. Ägg
  8. Havre
  9. Äpple
  10. Kaffe
  11. Choklad
  12. Korn
  13. Citrusfrukter
  14. Majs
  15. Ost
  16. Skaldjur
  17. Vete
  18. Päron
  19. Nötter
  20. konserveringsmedel
  21. Sten- och kärnfrukter (nektarin, körsbär)
  22. Röd fisk (tonfisk, lax osv)
  23. Fläsk
  24. Banan
  25. Kryddor
  26. Kålväxter (vitkål, blomkål, broccoli osv)
  27. Paprika
  28. Baljväxter
  29. Rotfrukter
  30. Champinjoner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *